Kangoeroewedstrijd
Kangoeroe is een leuke en wereldwijde reken-, denk- en puzzelwedstrijd voor leerlingen van o.a. het 5e en het 6e leerjaar. Meer dan
100 000 leerlingen uit ong. 1200 scholen hebben zich ingeschreven!
Gedurende 50 minuten 24 vragen oplossen, dat is een uitdaging! Na afloop mochten de leerlingen hun antwoorden digitaal indienen. We kunnen alvast enkele zeer hoge scores afvinken!
Elke leerling kreeg ook een deelnemersprijs. Eind april worden de winnaars bekend gemaakt en extra prijzen uitgedeeld.
Proficiat voor jullie inzet!
Dinsdag 14 februari (dag 7)
Happy birthday to Keraaaaan, happy birthday to Keraaaaaan! Wat een belevenis om je verjaardag in het prachtige Zwitserland te vieren en gewekt te worden door je schoolgenoten. De dag kan nu al niet meer stuk!
Voor een laatste keer wrongen we onze voetjes in de skibotten en gingen we al zingend de skilift in, vol overtuiging om nog een laatste keer te schitteren op de latten. Alweer een prachtige dag vol zonneschijn. Wat een geluk hebben wij gehad met het weer!
Na de middag trokken we de sneeuw in en genoten we van verschillende sneeuwspelletjes, maakten kampen en iglo’s. Het sneeuwballengevecht dat daarop volgde was hilarisch. Daarna namen we een lekker warme douche en was het jammer genoeg alweer tijd om onze koffers te pakken…
Tijdens het avondmaal smulden we onze buikjes rond met heerlijke frietjes, maakten we nog een afscheidswandeling en sloten we af met een echte Plaffeienfuif.
Vermoeid, maar boordevol mooie herinneringen en hechte vriendschappen reden we weer terug richting Kasterlee.
Maandag 13 februari (dag 6)
Maandag, kwart voor negen in de ochtend, tijd om naar school te gaan! Maar juffrouw, we zijn toch in Zwitserland?
Vandaag bezochten we een lagere school in Plaffeien. Onze leerlingen oefenden hun Frans en stelden onze school voor aan de hand van een PowerPoint. Ook de Zwitserse leerkrachten leerden ons heel wat bij over de geschiedenis en geografie van hun dorp. Na een gezellige speeltijd samen vertrokken we richting de alpenboer. Hier kregen we een rondleiding, maakten we kennis met de alpenkoeien en werden we getrakteerd op een bekertje verse melk, vergezeld met Zwitserse chocolade! Heerlijk!
In de namiddag gingen we nogmaals skifahren. Iedereen nam de stoeltjeslift richting de top van de Kaiseregg en kwam zonder kleerscheuren weer vlotjes en veilig naar beneden. Ook juf Griet trotseerde de berg maar kwam iets minder vlotjes naar beneden.
’s Avonds stond er een wandeltocht gepland doorheen de Zwitserse bossen. Gewapend met een fakkel trotseerden we de koude en sloten af met een gezellig kampvuur en heerlijke chocolademelk. De voorlaatste dag van onze reis is helaas weer afgelopen. Wat een geweldige tijd!
Zondag 12 februari (dag 5)
Zondag rustdag? Niet op onze sneeuwklassen! Vandaag was het eindelijk zover. We gingen kennismaken met de grote bergen op het skigebied in Schwarzsee. Met de liften naar boven, iedereen was er klaar voor! Genietend van de prachtige vergezichten en het mooie weer baanden onze leerlingen zich zigzaggend een weg naar beneden. We kunnen toch vertellen dat we erg fier zijn op onze skiërs. Ze maakten de afgelopen dagen al enorme sprongen en genoten met volle teugen.
Na het middagmaal was het tijd voor wat cultuur. We bezochten het pittoreske dorpje Jaun en maakten kennis met de geschiedenis van het middeleeuws dorpje Gruyères. Weten jullie hoe melkchocolade is ontstaan? Wij wel!
In de avond organiseerden de begeleiders een heuse bingoavond, waarbij de leerlingen streden tegen het lot. Wie heeft als eerste een volle kaart? Vreugde, plezier en lachende gezichtjes alom! Alweer een geslaagde avond in Zwitserland.
Zaterdag 11 februari (dag 4)
Zwitserland, 11 februari. Het zonnetje komt op, de stralen weerkaatsen op het witte sneeuwtapijt, de vogeltjes beginnen te fluiten. In het immer rustige Campus Schwarzsee, op de tweede verdieping zijn alle leerlingen van het zesde leerjaar rustig aan het… dansen, zingen! De polonaise door alle kamers! De foutste muziek bonst door het dal! De vierde dag van onze sneeuwklassen is aangebroken.
Na alweer een overvloedig ontbijt deden we onze stapschoenen aan en wandelden we richting een enorme waterval. Tot onze verbazing was het water van top tot teen bevroren, er waren zelfs echte klimmers aan het werk, die trachtten de waterval te bestijgen. Wat een prachtig natuurverschijnsel. Net zoals de waterval is heel het landschap bedekt onder een laagje sneeuw en ijs. Iedereen was erg voorzichtig en bleef overeind. Iedereen van de leerlingen toch…
Verder maakten we een wandeling rond het meer en kregen we onderweg de indrukwekkende legende van het ontstaan van het Schwarzsee te horen.
Na het middagmaal gingen we voor de laatste keer skiën bij de boer in Hapferen. Onze monitoren stoomden ons enthousiast klaar om morgen met onze ski’s naar de grotere bergen te trekken. En of we er klaar voor zijn!
’s Avonds, na onze verdiende maaltijd, gingen we met de bus richting de ‘Unterhaltungsabend’, waar we kennis maakten met de Zwitserse cultuur en folklore. Maar ook wij toonden een dansje op het podium, wat onder luid applaus werd onthaald. Vandaag was alweer een groot succes!
Vrijdag 10 februari (dag 3)
Half 8 in de ochtend… Tijd om op te staan! Deze keer klonk het ochtendlied wel erg speciaal! Lang zal hij leven, lang zal hij leven…! Onze jarige Nasir werd getrakteerd op een fantastisch engelengezang voor zijn verjaardag! Eenmaal uitgezongen deden we onze skikleding aan en trokken we naar het ontbijt.
Vandaag gingen we skiën in de voormiddag. Heerlijk weer en goede sneeuw, onze dag kon al niet meer stuk. Bij de boer in Hapfren konden we in alle rust bijleren, met vallen én snel weer opstaan.
Na het middagmaal schreven we onze brieven voor het thuisfront, maakten we een wandeling over het bevroren meer en gleden we met onze zak de berg af. Wat een avontuur!
De turnleerkrachten organiseerden ’s avonds nog een heerlijke sportavond. Trefbal, voetbal en hockey passeerden allemaal de revue. Een wedstrijdje tegen elkaar is altijd fun, maar fair play en gezellig samenzijn stond centraal. Zou het morgen weer zo’n leuke dag worden?
Donderdag 9 februari (dag 2)
Omstreeks half 8 maakten onze leerkrachten ons wakker. Wakker… Wij waren al wakker hoor! We maakten ons klaar, deden onze wandelschoenen aan en schoven aan tafel voor een stevig ontbijt. Opgeladen en voldaan verkenden we de omgeving en maakten we een fikse wandeling richting de kapel. De eerste sneeuwballen vlogen al snel de lucht in. Wat een plezier!
Na de middag was het zover. Onze skimonitoren stonden te popelen om de eerste skilessen te geven. Na een gevecht met onze skibotten was het tijd om de skipiste te betreden. Iedereen werd op zijn niveau begeleid en leerde heel wat bij. Dit alles met het zalig zonnetje op onze snoet.
Na een verdiend diner hadden we weer wat energie om het ijspaleis te bezoeken. Een indrukwekkend en kleurrijk schouwspel van levensgrote ijssculpturen, die we zelf mochten ontdekken! Helemaal uitgeput kropen we lekker warm onder de wol.
Woensdag 8 februari (dag 1)
Eindelijk is het zo ver! Onze wekker liep vandaag wel erg vroeg af. Opstaan? Geen probleem hoor. Op naar Zwitserland! In de bus mochten we kiezen naast wie we gingen zitten. Onderweg speelden we spelletjes, zongen we liedjes en losten we een leuke busquiz op met allemaal interessante weetjes over dingen die we onderweg tegenkwamen. Een lange busrit was het wel, maar met deze leuke bende vloog de tijd voorbij.
Eenmaal aangekomen stond er al een overheerlijke maaltijd op ons te wachten. Spaghetti met veel groentjes, kaas en brood. Met goedgevulde buik laadden we de koffers uit en installeerden we ons in onze gezellige kamers. Om de dag af te sluiten maakten we nog een avondwandeling rond het domein. Slaapwel allemaal!
Rond de leeftijd van 10 jaar maakt het zorgeloze kinderleven plaats voor een tienerbestaan waarbij jongeren volop op zoek gaan naar hun identiteit. Binnenkort zullen deze jongeren ook de grote overstap maken naar de secundaire school.
Daarom kregen de zesdeklassers een KRACHTWANDELING met inzet op “sociaal-emotionele vaardigheden”.
Tijdens een 2u durende wandeling/workshop leerden ze zichzelf alsook mekaar beter kennen. Hun kwaliteiten & talenten kwamen aan bod en we werkten rond het herkennen van en omgaan met emoties. Ook tot rust komen en rust vinden werden behandeld. Dit alles gebeurde via enkele ludieke en ervaringsgerichte activiteiten onderweg.
Samen zingen : Gelukkig nieuwjaar!
De zesdeklassers zongen zelfs in 't Frans! Daarna kregen ze een pannenkoek en een warme chocomelk!
We sloten 2022 af in schoonheid.
De zesdeklassers maakten soep om op de kersthappening te verkopen. Met de opbrengst krijgen ze extra versnaperingen op de bingoavond in Zwitserland. Maar er vloeiden eerst enkele traantjes tijdens het snijden van de uien... De pompoen- en de groetesoep smaakten heerlijk!Dankzij de hulp van verschillende mama's verliep alles heel vlot. Bedankt mama's!
Joepi, na 2 coronajaren, kunnen onze 6e-klassers nog eens op sneeuwklassen! In februari trekken we opnieuw naar Plaffeien in Zwitserland.
Maandag 30 januari bracht het Plaffeiencomité onze kinderen alvast in de stemming met een voormiddagje spelen rond het thema "Zwitserland"! Leerlingen en leerkrachten staan te popelen om te vertrekken!
Via de site van Snowreport kan je het weer en de sneeuwkwaliteit in Schwarszee volgen.
Sneeuwkwaliteit: http://snow.myswitzerland.com/snow_reports/FribourgRegion/SchwarzseeFR-214
Webcams: https://nl.bergfex.com/schwarzsee/webcams/
Je kan ook op deze webcam kijken hoe alles erbij ligt. Als er sneeuw op het meer ligt, dan zijn de pistes in topconditie!
Schwarzsee, Gypsera: Schwarzsee im Kanton
De zesdeklassers werden op de eerste dag na de vakantie al meteen verwend door het verteltheater van het vredescentrum van Antwerpen. Op onze school werd het leven van Anne Frank met behulp van een kamishibai boeiend verteld. De leerlingen konden zich goed inleven in haar situatie tijdens de wereldoorlog, omdat ze tijdens de corona pandemie zich ook aan strenge maatregelen moesten houden. Toch zouden ze nooit in zo'n situatie willen terechtkomen, want nooit buiten komen is een echte straf. We leerden al veel over deze periode tijdens deze sessie. Ons volgend w.o. thema sluit hierbij volledig aan : Vrede is een werkwoord. Een interessant item waar veel kinderen door geprikkeld zijn.
De zesdeklassers mochten op stap met de gids naar het provinciaal domein Hoge Mouw. We leerden over de eigenschappen van verschillende bomen. We voelden, roken, keken, proefden en luisterden naar de natuur. We genoten met al onze zintuigen!