Ook dit jaar nemen we deel aan de fietsproef van OVSG.
Onze zesdeklassers moeten dan alleen een parcours in het dorp afleggen. Misschien zag u ze wel fietsen.
Ze worden op verschillende plaatsen beoordeeld op hun fietsvaardigheden.
Agent Jiri nam ons vooraf mee om even te oefenen.
Kennen jullie ridder Martijn en ridder Koen al?
De uiltjes van 1A leven zich helemaal uit in hun rol van ridder en jonkvrouw.
De jongens en meisjes van 1B leerden via een videoboodschap prinses Maureana kennen.
Deze prinses leeft normaal in de Middeleeuwen.
Normaal...
Maar tijdens het feest van haar vader, een kasteelheer, werd ze door een goochelaar plots naar onze tijd "gebracht".
Om terug naar de Middeleeuwen te kunnen reizen met een teletijdmachine moet de prinses op zoek gaan naar jongens en meisjes die ridder of prinses willen worden.
En zo kwam ze bij de klas van juf Sanne.
Aan de hand van opdrachten die de eersteklassers krijgen, stijgt hun ridder -en prinsessengehalte.
Als ze op het eindbal allemaal kunnen laten zien hoe echte ridders en prinsessen zich gedragen, krijgt prinses Maureana de code om terug te reizen naar de Middeleeuwen.
In onderstaand filmpje zien jullie dat opdracht 1: Klas versieren als Middeleeuws kasteel en opdracht 2: een Middeleeuwse naam bedenken al gelukt zijn. Hopelijk lukken de andere opdrachten ook allemaal!
Op donderdag 28 juni 2018 organiseren we een Rode Duivelsdag op De Vlieger.
Wat willen we die dag zien en horen?
De kinderen mogen vooraf een keuze maken aan welke uitdaging ze gaan meewerken en gaan alles voorbereiden en maken op school op donderdag 28 juni.
Verdere informatie krijgen de leerlingen via de leerkrachten.
Groetjes van de flashers.
Dodehoekongevallen blijven jaarlijks voor tientallen (zwaar)gewonden en zelfs dodelijke slachtoffers zorgen (BIVV, 2011). Wanneer het om een aanrijding tussen een fietser en een vrachtwagen gaat, is de balans vaak nog zwaarder.
De technische maatregelen die vanuit de transportsector werden ingevoerd (o.a. verplichte dodehoekspiegel) redden levens maar volstaan niet. Zeker jonge weggebruikers moeten nog gesensibiliseerd worden over het probleem. Oefenen in de praktijk hoort daar bij.
Zie hier hoe wij het aanpakten in het 6de leerjaar.
De leerlingen van 2c kregen enkele lege glazen en flessen en werden gevraagd om hiermee muziek te maken. Vol enthousiasme zijn ze hier aan begonnen en hebben ontdekt dat alles een beetje hetzelfde klinkt. Nadat we enkele flesjes vulde met verschillende inhouden van water, was het duidelijk dat er verschillende klanken kwamen. Zo hebben ze dan zes flesjes of glazen gevuld en zijn ze aan de slag gegaan. Op de tonen van Broeder Jacob kregen ze een cijferpartituur en door dit partituur te volgen kregen ze het liedje te horen op hun flesjes. Daarna gingen ze zelf aan de slag en schreven ze hun eigen partituur dat ze voor de klas mochten spelen. Alle leerlingen gaven elkaar super leuke en positieve feedback, waardoor iedereen met een brede glimlach naar huis ging...
Groenten zijn onmisbaar voor een gezond en vitaal lichaam. Ze zitten vol met vitamines, mineralen en antioxidanten. Je lichaam heeft deze voedingstoffen hard nodig om goed te kunnen functioneren. Toch willen we groenten nog weleens overslaan of eten we er maar heel erg weinig van. De Vlaming eet gemiddeld maar half zoveel groenten als aanbevolen.
Daarom besloten we met onze werkgroep gezonde voeding om samen met onze leerlingen van de leerlingenraad eens een gezonde lunch aan te bieden aan al onze leerlingen.
En smullen.. dat deden we! Lekker en gezond! We maakten ook kennis met groentjes die we niet elke dag tussen ons broodje doen zoals bosuitjes, witte kool en ruccola... Iedereen was enthousiast en misschien maken jullie volgende week wel zelf zo'n gezond broodje om 's middags op te eten!
Eet jij genoeg groenten? Doe de test en vul deze online vragenlijst in op de website lekkervanbijons.be/groentetest . Daar zijn ook tips te vinden om het groenteverbruik te doen stijgen.